قوام, سید عبدالعلی, نجفی سیار, رحمان. (1392). ارتقای مفهوم مداخله بشردوستانه در بستر نظریههای روابط بینالملل (با تأکید بر مکتب انگلیسی). مطالعات روابط بین الملل, 6(24), 37-60.
سید عبدالعلی قوام; رحمان نجفی سیار. "ارتقای مفهوم مداخله بشردوستانه در بستر نظریههای روابط بینالملل (با تأکید بر مکتب انگلیسی)". مطالعات روابط بین الملل, 6, 24, 1392, 37-60.
قوام, سید عبدالعلی, نجفی سیار, رحمان. (1392). 'ارتقای مفهوم مداخله بشردوستانه در بستر نظریههای روابط بینالملل (با تأکید بر مکتب انگلیسی)', مطالعات روابط بین الملل, 6(24), pp. 37-60.
قوام, سید عبدالعلی, نجفی سیار, رحمان. ارتقای مفهوم مداخله بشردوستانه در بستر نظریههای روابط بینالملل (با تأکید بر مکتب انگلیسی). مطالعات روابط بین الملل, 1392; 6(24): 37-60.
ارتقای مفهوم مداخله بشردوستانه در بستر نظریههای روابط بینالملل (با تأکید بر مکتب انگلیسی)
2دانشجوی دکتری روابط حقوق بین الملل دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
چکیده
مفهوم «مداخله بشردوستانه» حاکی از تفوق یافتن اصلِ مترقی«عدالت» بر اصل کلاسیک «حاکمیت» کشورها است. طبق این مفهوم، در صورت وقوع جنایتهای فاحش حقوق بشر از سوی حاکمان ستمگر، حق حاکمیت آنها مخدوش شده و بنا به شرایطی، «مداخله» در امور داخلی آنها تجویز میگردد. بر این اساس، با وقوع جنایتهای گسترده حقوق بشری در سالهای پس از جنگ سرد در رواندا، یوگسلاوی، سومالی و...، جامعه بینالمللی نسبت به «فرهنگ حقوق بشر» متعهد گردید و برای جلوگیری از نسلکشی، شکنجه و تجاوز اساسی به حقوق انسانها مداخلات بشردوستانه را دردستور کار خود قرار داد. در همین راستا، نظریهپردازان مختلف روابط بینالملل نیز تلاشهای نظری متفاوتی را برای درک پیدایی این مداخلات صورت دادند. نظریهپردازان با استفاده از نظریات گوناگون نظیر واقعگرایی، سازهانگاری، لیبرالیسم و... سعی در تبیین مفهومی این پدیده داشتهاند. این مقاله نیز ضمن استفاده از نظریات مذکور، سعی دارد مداخله بشردوستانه و ارتقای آن به اصل «مسئولیت حمایت»را در چارچوب مکتب انگلیسی و گرایشهای کثرتگرایی و همبستهگرایی آن مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
Promoting the Concept of Humanitarian Intervention
in the Context of International Relations Theory (with Emphasis on
English School)
نویسندگان [English]
Seyyed Abdolali Qvam1؛ Rahman Najafi Sayyar2
1Professor of International Relations in Shahid Beheshti University
2Ph. D Student in Research and Science University
چکیده [English]
The concept of "humanitarian intervention" indicates superiority of the progressive principle of "justice" on the countries classical sovereignty. According to this concept, in the event of grave human rights crimes by tyrannical states, their sovereignty is undermined, and under the circumstances, interference in their internal affairs applied. Accordingly, the occurrence of widespread human rights crimes during the Cold War in Rwanda, the former Yugoslavia, Somalia and etc., humanitarian interventions put in its agenda to prevention of genocide, torture and rape of human rights and. In this regard, various theorists of international relations theoretical were effort to understand the emergence of these interventions. Theorists using different theories such as realism, constructivism, liberalism, and have tried to explain the concept of this phenomenon. In this regard, the present paper Tries to analyzes the humanitarian intervention and it promotion to "responsibility to protect" in the context of pluralism and solidarism English School and trends of solidarism and pluralism English School
کلیدواژهها [English]
Humanitarian intervention, realism, Liberalism, Constructivism, English School, the Responsibility to Protect